چم و خم آموزش های دینی

نمیدن پرودگار یعنی توجه کردن و میل نمودن به سوی خدا

اسلایدر

چم و خم آموزش های دینی


در اندیشه اهل بیت علیهم السلام علاوه بر آموزش آداب و رفتارهاى اجتماعى و اخلاقى ،باید فرزندان را با نكات معنوى و تربیت دینى آشنا نمود. لازم است والدین این وظیفه خطیر خود را از همان روزهاى تولد به انجام برسانند.

 نواى دلنشین توحید، اولین آموزه هاى دینى است كه روح كودك را طراوت مى بخشد و او را به سوى دین و معنویت سوق مى دهد. زمزمه جملات روح نواز اذان و اقامه به گوش نوزاد از زیباترین و مۆ ثرترین آموزش هاى رهبر عالیقدر اسلام به پیروان خود مى باشد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامى كه حسین علیه السلام به دنیا آمد، رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم ، آن نوزاد مبارك را در آغوش گرفت و در گوش ‍ راستش نواى توحیدى اذان را زمزمه كرد و گوش چپش را با نغمه دلنواز اقامه آشنا نمود. در روز هفتم ولادت ، پیامبر صلى الله علیه و آله دستور داد سر آن نوزاد را تراشیده و هم وزن موى سرش نقره صدقه دادند و گوسفندى براى او عقیقه نمود.( بحار الانوار، ج 43، ص 239)

با رشد جسمانى كودك لازم است ، آموزشهاى دینى نسبت به فهم و درك آنان ، انجام پذیرد. از شش ماهگی كه غذای كمكی شروع می شود، اگر هر دفعه قبل از غذا بسم الله بگویید و بعد از غذا دستهای خود و فرزندتان را بالا ببرید و الهی شكر بگویید ، كودك به یك سالگی نرسیده، این عمل شكر خدا را، تكرار خواهد كرد.

امام باقر علیه السلام به فرزندش مى فرمایند: فرزندم ! هرگاه خداوند به تو نعمتى ارزانى داشت بگو :الحمدلله و هرگاه امرى و حادثه اى تو را غمگین و ناراحت نمود بگو: لاحول و لا قوة الا بالله و زمانى كه احساس نمودى روزى تو به كندى و سختى مى رسد، بگو: استغفرالله .

در این راستا، مهمترین مرحله‌ی تربیت دینی، اُنس دینی است.

• از دورانی كه جنین در رحم مادر تشكیل می‌شود، باید كودك را با معنویات آشنا كرد. خواندن و گوش دادن به قرآن و شركت در جلسات مذهبی، مراقبت در حلال بودن مال و ... توسط مادر، در دوران بارداری بر جنین تأثیر مثبتی دارد. در كتاب ریحانه بهشتی ، دستورات مذهبی كه مثلا مادر در ماه چهارم بر كدام سوره مداومت بیشتری داشته باشد ، و یا در كدامین ماه ، چه آداب مذهبی وجود دارد، ذكر گردیده است.

• كودكی كه سال‌های اول زندگی با قرآن و نماز خواندن پدر و مادر آشنا می‌شود و در سه یا چهار سالگی در كنار آن‌ها جانمازی پهن می‌كند و به تقلید از آنان قیام، ركوع و سجده‌ای برپا می‌كند، كم كم زمینه‌ای به نام اُنس و الفت دینی در او ایجاد می‌شود.

هیچ زمان آنها را وادار و مجبور به انجام فرائض دینی نكنیم كه اثری معكوس و تخریب كننده دارد، حتی اگر به سن شرعی رسیده اند و مثلا نمی خواهند نماز بخوانند، از لحاظ شرعی ، شما حق اجبار به آنان را ندارید

وقتی فرزند شما در كنارتان سجده و ركوعی كرد و سلام نماز را داد و شما دستش را به گرمی فشردید، او را در آغوش گرفته و بوسیدید و لبخند رضایت‌بخشی در صورتتان شكوفا گردید، به یادش می‌ماند كه هر موقع این حركات را انجام داده، از شما یك پاداش درونی و رضایت‌بخش دریافت كرده است.

در روان‌شناسی به این پدیده شرطی كردن می‌گویند؛ به این صورت كه اگر دو امر در مجاورت یك‌دیگر قرار بگیرد و با حضور یكی، دیگری هم حضور پیدا كند، كودك كم كم بین این‌ها پیوندی برقرار می‌كند كه به آن «پیوند شرطی» گفته می‌شود. كودك در سال‌های بعد كه زندگی مستقلی را دنبال می‌كند، هر موقع به یاد می‌آورد كه وقتی نماز می‌خواند، سیمای شما شاد می‌شد و او را تشویق می‌كردید؛ در او شوق و علاقه به دین ایجاد می‌شود.

اگر شما بعد از شنیدن اذان، كارهای خود را متوقف كرده و به نماز بایستید، مسلم بدانید ، فرزندتان هم مانند شما ، نماز اول وقت را فراموش نخواهد كرد، نه این كه خود به روزنامه خواندنتان ادامه دهید و فرزندتان را به نماز اول وقت امر كنید، به قول معروف، فرزندان آن چیزی می شوند كه شما هستید ، نه آن چیزی كه شما می خواهید و آرزو دارید كه بشوند، باش تا فرزندت هم بشود.

به طور كلی فرزندتان را بعد از انجام شعایر دینی، از طرق مختلف از جمله محبت كردن، هدیه دادن و ... تشویق كنیم.

• فرزندانتان را به قرآن علاقمند كنید. داستان های زیبا و جذاب قرآنی را برایشان تعریف كنید، از انسانهای خوب و بد یاد شده در قرآن برایش بگویید و نظرش را جویا شوید ، قدم بعدی این كه به آنان كمك نمایید تا سوره‌های كوچك قرآن را حفظ كنند و برای شما و مهمانان از حفظ بخوانند و خودتان جوایزی خریده و در خفا به مهمانتان بدهید و از او بخواهید بعد از قرآن خواندن فرزند شما  ، این جایزه را به او بدهد.

تربیت مذهبی فرزندان

مراقب رفتارهایتان در قبال مذهب بچه ها باشید،یك روز عید غدیر، تمام فامیل در خانه یكی از سادات جمع شده بودیم.فرزند یكی از اقوام كه حدود چهار پنج ساله بود، در جمع چند سوره قرآن و دعای فرج را خواند و همه او را تشویق كردند و آفرین و باریكلا گفتند، بعد از چند دقیقه از تلویزیون آهنگ شادی پخش شد و این بچه برای جلب توجه و ادامه تشویق های دیگران شروع به تكان دادن خود (رقصیدن) كرد، تمام جمع برای او دست می زدند و به او می خندیدند كه ناگهان یكی از فامیل یك اسكناس در آورد و به عنوان شادباش به او داد.بچه از خوشحالی جیغ كشید و خدا شاهده كه تا شب همین جور می رقصید تا بازهم جایزه بگیرد. این كار خیلی مرا متاثر كرد كه چرا تشویق ما برای رقص بیشتر از تشویق ما برای خواندن قرآن بوده و چرا این جایزه را برای رقص به او دادند و برای قران خواندن به او ندادند و تصمیم گرفتم در اولین باری كه دوباره او را دیدم ، ازش بخواهم قرآن بخواند و به او جایزه بدهم. و یا اگر دخترانمان روسری سر می كنند ، با احترام با آنها برخورد كنیم و آنها را از بچه های دیگر بیشتر تحویل بگیریم.

 

نكات طلایی

• فرزندانتان را در مراسمات دینی شركت دهید. مثلا برای عزای محرم برایش لباس مشكی تهیه كنید و همراهتان به هیات عزاداری ببرید، البته توجه داشته باشید كه بچه خسته نشود.

• كودكان را از خدا نترسانیم. باید خدا را با زبان بچه‌ها به آن‌ها بشناسانیم.

• به جای ترساندن از جهنم، بهشت را برایشان توصیف كنیم. از زیبایی های بهشت و ملائكه ای كه بچه ها را دوست دارند بگوییم.

• در ولادت ائمه معصومین، یك جعبه شیرینی تهیه كنید و به دست فرزندتان بدهید و از او بخواهید بین همسایه ها و یا دوستانش پخش كند. خودمان هم شادی را به خانه بیاوریم و آن شب غذایی كه فرزندمان دوست دارد را تهیه كنیم و یا او را به پارك و رستوران ببریم.

•  شب تولد و یا شهادت ائمه با دیگر شبها باید متفاوت باشد، بگذارید كودك از شما سوال كند كه چرا امشب لباس مشكی بر تن دارید و یا چرا خانه را بادكنك آرایی كرده اید؟ آن وقت می توانید داستان آن امام بزرگوار را با بیانی كودكانه برایش بگویید.

و مهمترین نكته در تربیت مذهبی آن كه: هیچ زمان آنها را وادار و مجبور به انجام فرائض دینی نكنیم كه اثری معكوس و تخریب كننده دارد، حتی اگر به سن شرعی رسیده اند و مثلا نمی خواهند نماز بخوانند، از لحاظ شرعی ، شما حق اجبار به آنان را ندارید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: موضوعات مرتبط: کودک و نماز، ،
:: برچسب‌ها: نماز, دینی, فرزند,
نویسنده : منا هادوی
تاریخ : چهار شنبه 24 آذر 1395
زمان : 18:24


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.

مترجم سایت